Jäsenkirje 3/2023

Sallapäivän aikaan järjestämme erilaista kotiseutuohjelmaa, joten jäsenet tervetuloa sukulaisten ja ystävien kanssa mukaan!

Olemme tilanneet seuran logolla varustettuja istuinalustoja, joita voi ostaa Sallapäivänä torikojulta. Alusta taittuu kasaan ja sopii mukaan vaikkapa marja- ja metsästysretkille.

Sallaviikon aluksi maanantaina 17.7. kello 18 saamme Rajakievariin vieraaksemme Alakurtin sotilaskylän rakentamishankkeesta 30 vuotta sitten vastanneen projektipäällikkö Ensio Kolisevan.

Katsomme ensin Oiva Kunnarin videon kotiseutumatkasta vanhaan Sallaan 1990-luvun alussa, jonka jälkeen Koliseva kertoo Alakurtin rakentamisesta. Lopuksi puolen tunnin videon Alakurtin töistä, ja lisäksi myynnissä Kolisevalla onAlakurtti-sotilaskaupunki saksalais-venäläisessä ruletissa -kirjaa. Ohjelmamaksu 5 euroa sisältää kahvin ja kampanisun.

Perinteistä jumalanpalvelusmatkaa vanhaan Sallaan emme pysty tänä kesänä toteuttamaan. Venäjän rajavyöhykkeellä sijaitsevan vuokra-alueen hoitotyöt on saatu muutaman vuoden tauon jälkeen tehtyä heinäkuun alkuun mennessä. Sankarihautausmaan ja muistomerkkialueen aitoja on korjattu, ruohoa leikattu ja vesakkoa raivattu, mutta uusia suunnitelmia vuokra-alueen kehittämiseksi emme toistaiseksi lähde tekemään.

Jäsenet tervetuloa Sallan kirkon eteen Sallapäivän aattona tiistaina 18.7. kello 16.15 alkaen. Tutustumme kirkkoon oppaan kanssa ja nautimme omakustanteiset kahvit Wanhan salin kesäkahvilassa. Hartaushetki Pieni lepohetki -evakkopatsaalla, seurakuntatalon edessä, kello 17.

Sallapäivänä, keskiviikkona 19. heinäkuuta, keitämme perinteisen kuivalihavellin, jota myydään torilla kello 10.30 lähtien.

Talkoisiin kaivattaisiin vielä lisää väkeä, joten ota rohkeasti yhteyttä ja ilmoittaudu myyntityöhön! Kunnan koulukeskuksen keittiöremontin vuoksi valmistamme perinneruoan Kairalan Kievarissa tiistaiaamusta alkaen.

Elokuussa matkaamme 14 hengen voimin Kveenin jäljillä -jäsenmatkalle Kirkkoniemeen ja Pykeijaan. Syyskuun lopulla teemme patikkaretken kunnan alueella. Ehdotuksia paikallisesta kohteesta ja päivän ohjelmasta otetaan vastaan!

Hyvää Sallapäivää ja nautinnollista kesää!