Markku Hämäläisen kertomuksia Salla-seuran taipaleelta

Salla-seuran matkat
Olin useana vuonna ajamassa Salla-seuralle linja-autoa mm. Ylikurtin matkoilla. Eräällä matkalla oli Pahkakummusta Hautaniemet isolla joukolla mukana. Saavuimme Ylikurtin kohdalle sen vastarannalle yöpymään ennen Tuntsa ylitystä veneillä retkeläisten lapsuuden kotiin. Mummo Hautaniemi istahti kohta leiriytymisen jälkeen pölkyn päälle, katseli Tuntsan yli äänettömänä omissa ajatuksissaan. Tovin jälkeen hän äänekkäästi kysyi lähipiiriltään: ”minne kotini katosikaan, äskenhän se vielä oli!”
Näin voimakas oli hänen mielikuva tunteensa kodistaan 50 vuoden jälkeen lähdettyään kodistaan vanhempiensa mukana sotaa pakoon, että koti oli edessään kuin 1939 muistiin hänelle jäi.
Kyllä me muut menimme sanattomaksi.

Vanhan Sallan sotilas hautausmaan entisöinti ja muistomerkkihankinta
Ensimmäiset matkat sankarivainajien hautausmaan kunnostamiseen olivat jännittävän mielenkiintoisia. Asiaan liittyi kysymyksiä, joista monista kysymyksistä eteen tuli ajatus: miten päin vainajat on haudattu jotta osataan ristit oikein päin asettaa, missä kohtaa kukin vainaja lepäsi? Maata muokattiin, roskat poistettiin ja muokkauksen yhteydessä esille tuli kenties alkuperäinen risti puoleksi mullaksi muuttunut, mutta ristin toisella puolen oli havaittavissa kaatuneen sotilaan nimi, ja suunta ristin sijoituksen mukaan. Tästä alkoi seurakunnan vainajien sijoituskartan kääntäminen oikean suuntaiseksi. Kun risti oli tovin hetken kirkkaassa auringon paisteessa, nimi katosi. Kuin Jumalan lahja oli tuo pieni hetki seurakunnan kartan oikein päin sijoittaminen.

Mikkolanniemi
Teimme Mikkolanniemeen matkan Kuolajärven etelä/länsirantaa Toyota pakettiautoilla. Tuli esille Sallan ensimmäiset huvilapaikat Kuolajärven rannassa, joista tontit oli havaittavissa, mutta ei rakennuksia. Melko lähekkäin oli Apteekkarin huvila ja kauppias Alapeterin huvila. Ehkäpä ne oli rakennettu 1930- luvulla. Mikkolanniemessä vastarannalla havaittiin Kuolajärven rantatörmän vyöryvän vedenkorkeuden mukaan. Mikkolat kertoivat paikan olkeen lappalaisasutuksen ajalta hautausmaa, sorarinteeseen voitiin vainaja haudata melkein milloin vain, ehkä ei talvella.

Nälänhätä
Isäni kulki oman isänsä kanssa 1930-luvulla kirvesmiehen apulaisena korjaamassa mm. Alakurtin Osuusliikettä ja kirkonkylän osuusliikettä. Heille tuli nälkäaikoina tunnetuksi seurakunnan maalla, kirkon kupeella makasiini, jonka tunnusmerkkinä tänä päivänä on suuri ikipetäjä. 1930-pula-aikana makasiinista annettiin avustusviljaa/ ruokaa tarvitseville. Seurakunnan vilja-aitta lienee ollut kuntien sosiaalitoiminnan ensivaihe.

Markku Hämäläinen

Lisään tähän Markun terveiset Salla-seuralle 26.9.2021:

”Kiitos juhlajärjestelystä, sain tavata menneitten vuosien yhteistyökumppaneita. Meillä ovat hyvät muistot tapahtumista.
Kirjoitin juhlapaikan vieraskirjaan kohdalleni ”1. sihteeri”, tällä tarkoitin Sallan kulttuurilautakuntaa, jonka 1. sihteerinä valmistelin Salla-seuran perustamista usean vuoden ajan. Pidimne useana vuotena filmi-iltoja koskien Sallaa kaikin puolin, etenkin rajan takaista Sallaa. Yleisömäärät olivat valtavia kirkonkylän koulun juhlasalissa. Kun suurin osa yleisöä jäi pihalle, kesken esityksen siirsimme elokuvakoneen yläasteen saliin ja tunnin viivästyksellä esitys jatkui. Filmien innoittamana siirtyi keskustelu seuran perustamiseen. Ahopelto kannusti, siirtolaiset innostuivat ja niin perustava kokous saatiin. 1. sihteeri oli Polojärvi, Oiva Kunnari otti pj. tehtävän, pitkän harkinnan jälkeen. Minä olin mukana perustamassa seuraa. Hyvin nopeasti siirtolaiset ottivat johtokunnan paikat ja talkootyöt vanhassa Sallassa. Hommat sujuivat iloisessa ja hyvässä hengessä. Minä siirryin matkaopas tehtäviin, Sallan historian ”asiantuntijaksi”, Vanha Salla matkojen dokumentoijaksi-valokuvaajaksi ja historian kirjoittajaksi; Sallan Karhut, Salmivaaran koulu, Lakijängän koulu, Vuotoksen metsätyöt, Vuotoksen asutus
1900-1939. Lions club toimintaan, Res.ups. toimintaan, opettajien ammattiyhdistyksen pj. ym.
Vein bussilla turisteja Vanhaan sallaan 10 vuotta ja palloseuran jäseniä urheiluotteluihin 19 vuotta.”

e-l 2-9.2021