12. Pilkkikilpailut Sallan Aatsingin Mustajärvellä 1.4.2022

Salla-seura järjesti perinteiset pilkkikilpailut Sallan Aatsingissa Mustajärvellä 1.4.2022. Paikalle oli saapunut kolmisenkymmentä pilkkijää ja muutama joomie…anteeksi joohenkilö. Sää ei ollut parhain, mutta nollantienoilla pysytellyt keli ei pahemmin haitannut. Kilpailuaikaa oli kaksi tuntia ja niin lähettiin. Eipä mennyt kuin viisi minuuttia kun Antti Törmänen kiskaisi jäälle hauentupin. Punnituksessa heltisi isoimman kalan palkinto, 290 grammaa.
Seuran keskinäisestä paremmuudesta ei ollut epäilystäkään. Kisan voitti Vesa Haataja. Yleisen sarjan paras oli Pertti Kantola. Nuorten sarjan voitti Oiva Tuomas. Voittajat palkittiin Karhutunturin lohella, muut esinepalkinnoilla.
Tulokset sarjoittain: Salla-seuran mestaruuskilpailu: I Vesa Haataja 890 gr, II Antti Törmänen 290gr, III Esa Kurvinen 250 gr.
Yleinen sarja: I Pertti Kantola 2310 gr, II Arto Hinkkanen 600 gr, III Lars Tuomas 330 gr. Nuorten sarja: I Oiva Tuomas 290 gr.
Sponsoreina kisoissa oli Karhutunturin Lohi, S-Market Erätuli, Sportia Salla, Sallan Rautatori, Sallan sota- ja jälleenrakennusajan museo.
Seuran aktiiviset talkoolaiset olivat järjestäneet kilpailijoille mukavan taukopaikan alueen laavulle. Sisällä pystyi lämmittelemään ja nauttimaan osanottomaksuun kuulunutta kuumaa mehua ja grillattua makkaraa. Torttukahviakin oli tarjolla maksua vastaan.
Ukrainan sodan vuoksi ulkomaalaiset loistivat poissaolollaan eikä revanssiottelua perinteiseen tapaan Kuolajärvellä päästä käymään.
Kuvissa pilkkijöitä Mustajärven jäällä ja alhaalla Antti Törmänen, hauenpilkkijä. Kuvat KP.

Pilkkijöitä Mustajärven jäällä

Antti Törmänen, taustalla vas. Hannu Hautala, oik. Pentti Arola.

ps. olin siellä minäkin, kolme kalaa vain halusi jään alta mukaan. Niillä ei saanut kuin sääliviä katseita.

eeva-liisa