Salla-seuran 30-vuotisjuhla 25.-26.9.2021

Salla-seura vietti kaksipäiväiset juhlat 30-vuotistaipaleen kunniaksi. Lauantaina 25.9. järjestimme Sallan sota- ja jälleenrakennusajan museolla työnäytöksiä vanhoista tavoista. Katja Palmqvist ja Armi ja Kari Hiltunen valmistelivat maittavia tuhkanauriita ja foliossa paistettuja perunoita. Antero Miettinen ja Hannu Tuovinen esittelivät vanhoja kirveiden ja viikatteiden teroitustapoja. Museo esitteli toimintaansa Anniina Luostarisen toimesta. Lopuksi Lapin Sotilaskotiyhdistys tarjosi kunniavieraille ja seuran jäsenille munkkikahvit ”sotkun” bussilla. Osanottajia karsi viileä ja sateinen sää.

Kolmen korvilla pakkausimme Reijo Virkkulan bussiin ja kävimme kiertoajelulla, joka alkoi museolta jatkaen Sallan tulliin, mennessä Aatsingin tiehaarassa näimme vilauksen menetetystä alueesta, Vanhan Sallatunturin kohotessa näkyviin. Matka jatkui tulliin. Koronamääräysten vuoksi saimme olla vain ulkosalla, jossa tullin esimies esitteli rajan toimintaa. Tullista palasimme kirkonkylän kautta Paikanselän muistomerkkialueelle, jossa kukitimme Talvisodan muistomerkin ja Antero Miettinen lausui muutaman sanan.

Matka jatkui takaisin kirkonkylään, jossa ajeltiin kierros kirjaston, kirkon kautta evakkopatsaalle, sieltä edelleen kohti Sallatunturia. Kiersimme Karhumajan ja hotelli Revontulen kautta ja pyörähdimme myös Sallan Poropuiston pihalla. Lopuksi palasimme tunturin juurelle Sallatunturin Tuville syömään juhlapäivällisen. Tarjolla oli lohta lisukkeineen.

Sunnuntaina 26.9. aloitimme juhlapäivän jumalanpalveluksella Sallan kotakirkossa. Kirkkoherra Heikki Rainio toimitti palveluksen. Sankarivainajien patsaalle laskimme seppeleen yhdessä Sallan seurakunnan kanssa. Myös evakkopatsas Lyhyt lepohetki sai kukkakimpun.

Pääjuhla alkoi Sallan koulukeskuksessa, johon olimme laittaneet myös pienen valokuvanäyttelyn seuran historiasta puolen päivän jälkeen. Juhla alkoi tervehdysten vastaanotolla. Kukkia ja muita onnitteluja toivat mm. Sallan kunta, Maakuntamuseo, Rajaseutu ry, Sallan Osuuspankki, Sallan kirjasto ym.

Tervehdyspuheen piti seuran entinen puheenjohtaja Antero Miettinen. Puheen lopuksi hänet kukitettiin seuran toimesta. Juhlan juontajana toimi Sallan kunnan kulttuuripalveluntuottaja Airi Mäkinen-Vaarala. Hän kutsui juhlapuhujan Rajaseutu ry:n toiminnanjohtajan Elina Nihtilän puhumaan. Elina puhui kolmesta yhdistävästä ja vahvistavasta vuosikymmenestä.

Katja Palmqvist ojensi ruskakimpun ja samalla kaksi kirjaa muistoksi Nihtilälle.

Ohjelma jatkui Sallan oman laulukuoron, Sallattarien, toimesta. He esittivät kaksi laulua: Sydämeni tänne jää ja Ystävyyden laulu.

Salla-seuran historiikki nähtiin videomuodossa, jonka olivat koostaneet Katja Palmqvist ja kemijärveläinen Esko Puikko Tuomo Haurusen tekstien pohjalta. Materiaalina käytettiin Oiva Kunnarin videoita ja Salla-seuran valokuvia.

Vuorossa oli seuran pitkäaikaisten talkoolaisten ja yhteistyökumppaneiden palkitseminen seuran viirillä. Palkittuja oli kaikkiaan 34. Salla-seuran viirin on suunnitellut Antti Kettunen Sallan yläasteen ja lukion oppilaiden kilpailutöiden pohjalta.

Viirin saajat lueteltuina aakkosjärjestyksessä:

Arola Pentti, Brandenstain Liisa, Haataja Vesa, Haurunen Tuomo, Hautala Hannu, Hiltunen Kari, Hyttinen Aune, Kettunen Antti, Koskela Esa, Kunnari Timo, Kurvinen Esa, Lapin Maakuntamuseo, Lapin Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys ry, Lapin rajavartiosto, Lehtomäki Erkki, Miettinen Antero, Mikkola Kauko, Mikkonen Helena, Mikkonen Raimo, Moilanen Pekka, Partanen Elli, Purhonen Pasi, Roininen Päivi, Rajaseutu ry, Sallan Osuuspankki, Sallan tulli, Sallaiset tilit ky Tarja Heikkilä, Schroderus Elsa, Seppälä Anna-Liisa, Siivola Kaarina, Siivola Seppo, Sipola Jarkko, Voronina Galina ja Vuonnala Eeva-Liisa.

Kiitospuheen palkittujen puolesta esitti Pasi Purhonen.

Tämän jälkeen siirryimme kahvittelun puolelle. Sallan Vesaiset avustivat kahvin ja hillatäytekakun tarjoilussa.

Osallistujia juhliin oli yli kuusikymmentä. Kiitokset kutsuvieraille ja seuran jäsenille, eritoten juhlien järjestämisen onnistuneesti kaikille talkoolaisille. Uusin näkymin uudelle vuosikymmenelle!

Video Youtubessa 30-vuotisjuhlista

eeva-liisa