Salla-seuran retki Juonniin 16.-18.06.2011

Salla-seura teki kulttuurinvaihtomatkan Venäjän Juonniin 16.18.06.2011. Matkalle osallistui 7 henkeä. Retken vastaavana vetäjänä toimi sukututkija Pekka Lassila. Mukana oli myös Sallan sota-ja jälleenrakennusmuseolta Jarkko Sipola. Loput olivat Salla-seuran jäseniä. Kutsun tapaamaan suomalaissukulaisia oli järjestänyt Venäjän puolelta Olga Krikrivtseva.

Torstaina illansuussa saavuimme Juonniin (Ena), jossa majoituimme ja kävimme syömässä suomalaissukuisen Ivan Rannan ja kumppaneiden tekemän makoisan kalakeiton. Pienimuotoista illanviettoa jatkettiin iltamyöhäiseen.

Perjantaina ohjelmassa oli aamupäivällä tutustuminen kylän eri keskuksiin ja muistomerkkeihin. Illan tullessa kokoonnuttiin kylän koululle yhteiseen illanviettoon. Siellä venäläisistä Olga Nikitsova (os.Tapio) lausui runon suomeksi ja nuoret esittivät pienen näytelmän, mistäpä muusta kuin kalastuksesta, näiden isojen järvien rannoilla. Pekka Lassila luovutti tekemänsä sukututkimuskirjasen ja Pekka Moilanen luovutti Salla-seuran standardin Kouteron kaupunginjohtajalle. E-L Vuonnala lahjoitti kaksi omaa kirjaansa, jotta suomen kielen harjoituksia voidaan toteuttaa.

Loppuilta vietettiin vapaamuotoisena nauttien paikallisia antimia yhteislauluin ja tanssien.

Lauantaiaamuna lähdimme sitten ajelemaan takaisin kotimaahan.